Serwery Działu Administracji Sieci i Usług Sieciowych przesyłają pocztę elektroniczną w obrębie Uniwersytetu Śląskiego oraz pomiędzy Uniwersytetem Śląskim a światem zewnętrznym.

Wszyscy pracownicy Uniwersytetu Śląskiego(*) dysponują podstawowymi adresami poczty elektronicznej w postaci: <imię.nazwisko@us.edu.pl> (identyfikator w takiej postaci jest używany do korzystania z innych usług sieciowych, takich jak np. VPN czy dostęp do sieci bezprzewodowych w ramach projektu EduROAM). Pracownicy UŚ, których konta nie są aktywne, mogą je aktywować zdalnie (tylko z sieci komputerowej USNET) lub w Dziale Administracji Sieci i Usług Sieciowych, uzyskując tym samym możliwość używania poczty elektronicznej z adresem w postaci imie.nazwisko@us.edu.pl.

Studenci obecnie także posiadają konta pocztowe w domenie us.edu.pl. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się tutaj.

ZASADY POSTĘPOWANIA Z HASŁAMI DO CENTRALNEGO SYSTEMU KOMPUTEROWEGO

UWAGA: konta pocztowe w postaci: <user@usctoux1.cto.us.edu.pl>, <user@uranos.cto.us.edu.pl>, <user@ultra.cto.us.edu.pl>, <user@us.edu.pl> itp. są aktualnie obsługiwane jako aliasy do właściwych skrzynek w postaci <imie.nazwisko@us.edu.pl>. Nie gwarantuje się ciągłości obsługi w przyszłości powyższych adresów (z wyłączeniem adresów user@us.edu.pl, które zostaną zachowane bezterminowo jako aliasy). Użytkownicy są proszeni o wykorzystywanie kont w postaci <imię.nazwisko@us.edu.pl>.
JEDYNĄ obsługiwaną formą logowania do konta jest <imię.nazwisko@us.edu.pl>. Wyjątkiem od tej zasady są konta użytkowników zewnętrznych.
Konta w postaci <identyfikator@us.edu.pl> są nadal przydzielane, lecz tylko dla jednostek, organizacji, funkcji itp. Aby korzystać z tych kont, konieczne będzie dodanie nazwy domenowej przy logowaniu (czyli logować się pełnym adresem e-mail).

Nadawanie poczty elektronicznej następuje za pomocą programów takich jak Outlook, Outlook Express, Thunderbird itp. w protokołach SMTP i ESMTP z wykorzystaniem TLS lub SSL. Odbieranie poczty elektronicznej jest możliwe za pomocą w/w klientów poczty w protokołach POP3 i IMAP z wykorzystaniem TLS lub SSL. Transmisja sieciowa w przypadku wykorzystania SSL lub TLS zabezpieczona jest certyfikatem.

Korzystanie z poczty elektronicznej możliwe jest także za pomocą przeglądarki internetowej (Internet Explorer, Firefox, Opera i inne) z wykorzystaniem programu IMAP/Horde (https://poczta.us.edu.pl). Oprócz webmail udostępnione są także: kalendarz oraz książka adresowa pracowników UŚ, możliwa jest także zmiana hasła przez www.
Użytkownicy posiadają włączony dostęp do FTP (FTP/TLS) oraz obsługę PHP w wersji 5.2.x dla stron internetowych. Nowym użytkownikom usługi te zostaną włączone na życzenie, podobnie jak dostęp do bazy danych MySQL w wersji 5.0.x

Okresowa zmiana hasła nie jest już wymagana, aczkolwiek użytkownik może zmienić własne hasło za pomocą strony WWW (Horde).

Do obsługi poczty elektronicznej oraz stron www (tzw. hostingu) wybraliśmy w większości oprogramowanie Open Source:

  • Postfix jako serwer SMTP (MTA)
  • Dovecot jako serwer POP3 i IMAP oraz system autoryzacji do wysyłania
  • Amavisd-new jako interfejs pośredniczący do skanowania AV i AS
  • Sophos Antivirus oraz ClamAV jako skanery antywirusowe
  • SpamAssassin oraz Postgrey jako zabezpieczenie antyspamowe
  • OpenLDAP jako baza użytkowników (uwierzytelnianie, usługa katalogowa)
  • Apache oraz PHP5 do udostępniania stron www
  • MySQL 5 jako baza danych
  • PureFTPD jako serwer FTP
  • Horde jako webmail, kalendarz, książka adresowa itp.
  • Mailman jako serwer list mailingowych

Poczta przesyłana przez serwery pocztowe DASiUS jest sprawdzana za pomocą skanerów: antywirusowego i antyspamowego. Listy, w których znaleziono wirusa lub robaka, są usuwane. Listy mające cechy spamu są albo usuwane, albo oznaczane w taki sposób, aby użytkownik mógł samodzielnie podjąć decyzję co do ich przeznaczenia.

(*) wg danych z bazy kadrowej