Ostatnio często spotykamy się ze skargami: Wysłałem(am) list do współpracownika, i ten list nie doszedł. Otrzymałem(am) o tym informację od systemu pocztowego, i tam było napisane „Quota exceeded”. Co się stało, że poczta nie działa, i jak wysłać list, aby doszedł

Przede wszystkim nie jest tak, że poczta nie działa. Ona działa bardzo dobrze. Choćby informacja zwrotna: przecież doszła. Jest jednak konkretna przyczyna niedostarczenia listu: przepełniona skrzynka pocztowa adresata. Limit miejsca na dysku przeznaczony na listy w skrzynce pocztowej adresata został wyczerpany (Quota exceeded!). W skrzynce nie można już umieścić żadnego listu.

Dlaczego tak się stało? To proste: adresat nie czyści swojej skrzynki ze starych, niepotrzebnych listów. Być może w programie pocztowym nie zaznaczył, aby usuwać już pobrane listy z serwera. Być może w ogóle nie pobiera poczty, która ustawicznie (pamiętajmy o spamie!) gromadzi się na serwerze. A skrzynka pocztowa to przecież nie archiwum! To tylko bufor, w którym tymczasowo gromadzi się przysłana poczta, która powinna być pobrana na osobisty komputer, po czym bufor (skrzynka) powinien być wyczyszczony.

Co powinien w takiej sytuacji zrobić nadawca, którego poczta nie doszła? Najlepiej zadzwonić do adresata, i przekazać mu informację, że poczta do niego nie dochodzi, bo ma nieporządek w skrzynce pocztowej. Niech sobie posprząta.

Skrzynkę pocztową z papierowymi listami w domu opróżniamy, skrzynkę na serwerze też opróżniać trzeba. To zadanie adresata: pilnować, aby skrzynka pocztowa była stale gotowa na przyjęcie wiadomości. Jak to zrobić? Najprościej, jak można: trzeba zaznaczyć w opcjach programu pocztowego, aby wiadomości pobrane były kasowane z serwera. Instrukcje, jak to zrobić, można znaleźć tutaj.